فعالیت های انجمن در سال ۱۳۹۸

                                                                                   بسمه تعالی 

گزارش  یکساله انجمن حمایت زندانیان اراک در سال ۱۳۹۸

واحد مددکاری

۱-تعداد خانواده های تحت پوشش ۵۶۵ خانواده میباشند.

۲-تعداد نفرات تحت پوشش ۲۰۲۰ نفر میباشند.

۳-تعداد ۴۶۶ خانواده شهری و ۹۹ خانواده روستایی میباشند.

۴-برپایی هشت جلسه آموزش مهارتهای زندگی با حضور ۵۶۵ خانواده و ۱۶۰۰ ساعت آموزشی در سال ۹۸ صورت گرفته که به شرح ذیل میباشد. اولین جلسه که توسط مسؤلین فرهنگی ادارات آب،گازو برق استان درسالن جلسات اداره کل وبا حضور ۱۰۰ خانواده به مدت دو ساعت برگزار شد.  دومین جلسه کلاس دکتر حق وردی متخصص کلیه و فشار خون در سالن زیتون هلال احمر و با حضور ۱۵۰ نفر از خانواده ها به مدت دو ساعت و نیم برگزار شد. سومین جلسه کلاس دکتر نوشاد متخصص مجاری ادرار و کلیه در سالن زیتون هلال احمر و با حضور ۱۰۰ خانواده به مدت دو ساعت و نیم برگزار شد. چهارمین جلسه کلاس دکتر اسلامی روانشناس خانواده با موضوع  کنترل استرس و اضطراب در سالن زیتون هلال احمر و با حضور ۱۵۰ نفر از خانواده ها به مدت دو ساعت و نیم برگزار شد. پنجمین جلسه کلاس دکتر عشقی با موضوع سازگاری همسران و مدیریت حل تعارض زوجین در سالن زیتون هلال احمر و با حضور ۱۵۰ نفر از خانواده ها به مدت دو ساعت و نیم برگزار شد.ششمین جلسه کلاس دکتر فرهنگ با موضوع ازدواج سالم و پایدار در سالن فرهنگسرای شهر و با حضور ۱۰۰ خانواده به مدت دو ساعت برگزار شد.هفتمین جلسه کلاس دکتر عشقی با موضوع چگونگی ارتباط با کودک و نوجوان در سالن زیتون هلال احمر با حضور ۱۵۰ خانواده به مدت دو ساعت و نیم برگزارشد.هشتمین جلسه کلاس دکتر حبشی با موضوع بررسی تفاوتهای بین زن و مرد و چگونگی مدیریت آن در سالن زیتون هلال احمر و با حضور ۱۵۰ خانواده به مدت دو ساعت و نیم برگزار شد.

۵-با توجه به اینکه روز پنجم خرداد ماه روز ملی نسیم مهر (حمایت از خانواده های زندانیان) نامگذاری گردیده است لذا مراسم نسیم مهردر تاریخ ۹۸/۳/۵با حضور۲۵۰ خانواده و مدیران اجرایی استان برگزار و در این جلسه با سخنرانی جناب حجت الاسلام اکبری معاون محترم سلامت ،اصلاح و تربیت اداره کل زندانها و جناب آقای چراغی مدیر عامل انجمن و همچنین بازرسین مجمع عمومی انجمن گزارشی از اقدامات یکساله انجمن در سال ۹۷ارائه نمودند .در پایان جلسه با رأی گیری اکثریت بازرسین قبلی برای یکسال دیگر انتخاب شدند و در پایان جلسه به خانواده های شرکت کننده به هر کدام مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال در قالب کارت هدیه تحویل داده شد.

۶- مراسم بازگشایی مدارس درسال ۹۸-۹۹ با شعار زندگی با تحصیل زیباتر است در تاریخ ۹۸/۶/۲۸با حضور ۲۵۰ نفر از خانواده ها و فرزندانشان و همچنین معاون اصلاح و تربیت و سلامت ،رئیس مرکز مراقبت بعد از خروج و مدیر عامل سازمان فرهنگی،ورزشی و اجتماعی شهرداری در سالن شهرداری برگزار گردیدکه دراین مراسم معاون محترم سلامت ،اصلاح و تربیت اداره کل زندانها جناب حجت الاسلام اکبری و مدیر عامل انجمن به مسائل و مشکلات مددجویان و خانواده های آنها پرداختند و در پایان مراسم به هر دانش آموز ۱۵۰  هزار تومان و جمعأ به مبلغ ۸۰میلیون تومان اهدا گردید.

۷- تعداد ۶۴ خانواده به بانک رسالت جهت اخذ تسهیلات به ارزش سیصد و چهل و چهار میلیون تومان معرفی و موفق به دریافت وام شدند.

۸- به تعداد ۲۳ خانواده معدوم به ارزش هیجده میلیون و ششصد هزار تومان پرداخت گردید.

۹- با توجه به اینکه خانواده ها از نظر مالی مشکلات فراوانی دارند تعداد ۵۹۲ نفر از خانواده ها به کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت دریافت مستمری بصورت ماهیانه معرفی شدند.

۱۰-تعداد ۵۳ نفر از خانواده ها به اداره بهزیستی با توجه به اینکه بعضی از همسران و یا فرزندان مددجویان دارای معلولیت میباشند به این اداره جهت دریافت مستمری بصورت ماهیانه ارجاع داده میشوند.

۱۱-با توجه به مراجعه مکرر خانواده ها در رابطه با معرفی به مراکز بهداشتی و درمانی (کلینیک،پاراکلینیک و بیمارستانها ،چشم پزشک و دندانپزشک )طبق هماهنگی بعمل آمده توسط مدیر عامل و مددکار انجمن با این مراکز تعداد ۷۷ نفر از این خانواده ها بصورت رایگان معرفی و درمان شدند.

۱۲   توزیع یکصد و پنجاه کیلوبرنج به خانواده ها،توزیع ۲۰۰ کیلو چای دولتی،توزیع سیصد کیلوشکر به یکصد خانواده و هرخانواده سه کیلو،توزیع پک پنج جلدی دفتربه یکصد خانواده .

۱۳-در پی اجرای جلسه ای که با حضور مدیر عامل و مددکار انجمن در دفتر سازمان فرهنگی ،ورزشی و اجتماعی شهرداری صورت گرفت مقرر گردید تعداد ۴۰۰ خانواده درجشن شب یلدا شرکت و با برگزاری برنامه های شاد و متنوع  و پذیرایی ،شبی خاطره انگیز برای فرزندان و همسران مددجویان رقم زده شود و این جشن در سالن ورزشی شهیدان ثامنی شهرداری برگزارگردید.

۱۴-عقد تفاهم نامه با دفتر تسهیلگری استانداری در خصوص کمک بیشتر به خانواده های ساکن در منطقه باغ خلج و رودکی

۱۵- توزیع ۲۰۰ پرس غذا به مناسبت عید سعید غدیر خم بین خانواده های زندانیان

۱۶- تور یکروزه با محوریت نشاط اجتماعی که با همکاری دفتر امور بانوان استانداری و با حضور ۴۰ نفر از همسران و فرزندان دختر مددجویان ، مددکار و حسابدار انجمن و نماینده محترم سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و نماینده محترم سازمان میراث فرهنگی برگزار گردید .ابتدا به بازدید موزه حمام چهار فصل و سپس موزه مفاخر و در بین راه توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری پذیرایی و در ادامه به پارک وحش جهت گردش اعزام شدند در پارک وحش گروه هالای (ایل شاهسون ساوه)طبق هماهنگی میراث فرهنگی برنامه ای شاد و متنوع به مدت یک ساعت برای خانواده ها اعم از سرود و اجرای بازیهای محلی انجام دادند.در انتها پک های آماده شده ناهار بین خانواده ها توزیع گردید.

۱۷-توزیع البسه و کفش بین خانواده ها بهار ۹۸

۱۸- جشنی به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س) و روز زن در سالن جلسات حوزه علمیه خواهران برای خانواده ها و دانشجویان طلاب این حوزه برگزارگردید که سخنران این جلسه که از مدرسین حوزه بودند روایات و احادیثی در شأن آن حضرت عنوان کردند .

۱۹- به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۹۹ و با توجه به اینکه خانواده ها با مشکلات مالی عدیده ای روبرو هستند به هر خانواده ۲۰۰ هزار تومان کارت هدیه و جمعأ به مبلغ نود میلیون تومان بین خانواده های تحت پوشش توزیع گردید.

گزارش مالی

مبلغ ۲/۳۵۶/۲۰۰/۲۳۳ ریال کمک به خانواده های زندانیان تحت پوشش انجمن  شامل(مستمری ، مددکاری و مشاوره ،سکونت ، آموزشی ، بهداشت و درمان و … )

  مبلغ ۱۵۰/۵۹۵/۴۱۷ریال کمک به زندانیان شامل بهداشت و درمان،مددکاری و مشاوره ،هزینه راه و دستمزد.

 مبلغ ۲۰۹/۹۳۵/۷۹۰ریال به عنوان تنخواه به زندان مرکزی جهت کمک به زندانیان در حبس و زندانیان آزاد شده و حقوق و مزایا مربی مهدکودک بند نسوان پرداخت شده است.

مبلغ ۱۰۵/۱۹۴/۱۵۰ریال به اردوگاه کاردرمانی جهت کمک به زندانیان در حبس و زندانیان آزاد شده و تنخواه و همچنین کانون اصلاح و تربیت بابت جشن ها و مراسمات مذهبی پرداخت شده است .                                                             

مبلغ ۵۰۰/۷۹۴/۱۹۵ ریال در طی سال توسط خیرین حقیقی جهت رفع مشکلات خانواده مددجویان بی بضاعت تحت پوشش به انجمن کمک مالی گردیده است.

در سال ۹۸ مبلغ  951/000/000ریال توسط دفتر اقدامات حمایتی به دفتر انجمن کمک مالی جهت توزیع و برطرف نمودن مشکلات خانواده های مددجویان گردیده است.

در راستای جلسات متعددی که این انجمن با رؤسای کمیته امداد مناطق ۱و ۲ داشته است در نهایت منجر به امضای تفاهم نامه و هم افزایی در طی سال ۹۸ مبلغ  156/000/000ریال به این انجمن کمک گردیده است.

در سال ۹۸ مبلغ  100/000/000 ریال توسط بنیاد تعاون زندانیان استان جهت اهدایی به خانواده های تحت پوشش به این انجمن کمک گردیده است.

در پی مکاتبات متعدد و حضور مدیرعامل انجمن در شرکت رنگ روناس و با رایزنی مدیر عامل مبلغ  30/000/000ریال به انجمن کمک گردیده است.

در سال ۹۸ بابت اشتغال زندانیان رأی باز به مدت ۷۹۰۰ نفر روز مبلغ ۲/۱۸۸/۵۹۰/۲۵۰ ریال به زندانیان مذکور به عنوان دستمزد پرداخت و مبلغ ۴۰۶/۴۷۴/۷۵۰ریال نیز به عنوان درآمد حاصل از اشتغال مددجویان فوق به حساب انجمن وایز گردیده است.

در سال ۹۸ جمعأ مبلغ ۲/۸۲۱/۹۲۵/۵۹۰ ریال به خانواده های زندانیان،زندانیان،زندان و مراکز تأمینی (اردوگاه کاردرمانی و حرفه آموزی،کانون اصلاح و تربیت و مرکز مراقبت)پرداخت گردیده است.

اشتغال

اشتغال مددجویان رأی باز

۱۲-شش ماهه دوم سال حدود ۴۳  مددجو رأی باز در قسمت های مختلف سطح شهر از جمله شرکت آونگان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان،تعاونی مسکن دادگستری،تعاونی مسکن اداره کل زندان و آرامستان ، تعزیرات ، کارواش ، پروژه ساختمانی و خیاطی مشغول به کار میباشند .

۱۳-حدود ۳۰ نفر همسران و فرزندان مددجویان ازشروع امسال تاکنون به سازمان فنی و حرفه ای جهت آموزش رایگان معرفی شده اند که در پایان هر ماه با آوردن نامه از آموزشگاه مربوطه  مبلغ ۵۰ هزارتومان به عنوان کمک هزینه آموزشی پرداخت میگردد .      

۱۴-مبلغ ۱٫۴۰۳٫۷۳۷٫۰۰۰ ريال کمک به خانواده های زندانیان و معدومین تحت پوشش انجمن (مستمری ، سکونت ، آموزشی ، بهداشت و درمان و … ) و مبلغ ۵۳٫۹۳۱٫۰۰۰ ريال بابت کمک به زندانیان پرداخت شده است .

بخش اشتغال همسران و فرزندان مددجویان

حدود ۱۵ نفر در شش ماهه دوم سال به سازمان فنی و حرفه ای جهت آموزش رایگان معرفی شده اند که در پایان هر ماه با آوردن نامه از آموزشگاه مربوطه مبلغ ۵۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه آموزشی پرداخت میگردد.

بخش اداری

ثبت و بایگانی نامه های وارده و صادره به دفترانجمن تعداد۸۴۵ میباشد.

بررسی کارهای ارجاعی و ارجاع به کارکنان جهت اقدام

تایپ نامه های اداری محوله از سوی مدیرعامل

تایپ نامه های اشتغال

دریافت و ارسال فکس

پیگیری نامه های فکس شده

تهیه دعوتنامه و صورتجلسات هیات مدیره و ارسال به اعضاء

فکس و تهیه صورتجلسه مجمع عمومی